Hukum Forex Zaharuddin


Muzakarah JAKIM Berkenaan Hukum Forex Trading. Zaharuddin Abd Rahman. Setelah berhempas pulas melayan sebahagian bantahan, komentar dan tidak puas hati pedagang matawang asing Forex Trader sejak tahun 2008, iaitu sejak dari awal saya menyediakan kajian ringkas yang dipaparkan di web ini, boleh dirujuk tersebut Di link berikut. Saya bersyukur kerana semalam telah diadakan satu muzakarah besar yang dihadiri oleh lebih 200 orang ilmuan Syariah, ulama, ahli ekonomi, bankir dan peguam Tiga kertas kerja dibentangkan. Kertas kerja pula yang disediakan oleh individu sebaliknya dibuat secara berkumpulan Ini berarti kertas kerja Ini wajar diberikan lebih kredit kerana adalah buah fikiran dan kajian secara kolektif yang sememangnya akan lebih kukuh berbanding dengan kajian dan pandangan dari seorang individu Bukan itu saja, malah kumpulan pengkaji juga sudah mencuba sendiri berdagang melalui salah satu platform forex untuk kejelasan kejujuran sebelum sebarang huku M Selain itu, mereka juga sudah bertemu dengan penyedia platform FOREX itu sendiri di samping beberapa siri temubual dengan pedagang FOREX yang berpengalaman Justeru, saya kira, perdagang FOREX tidak boleh sama-sama mempertikaikan kefahaman para pengkaji kerana mereka hanya lebih dari hanya pengalaman, Tambahan pula penyelidik juga menrima informasi rasmi dari pihak Bank Negara Malaysia selaku regulator. Hasil penilaian yang dikaran pertama yang dianggotai oleh Prof Madya Dr Muhammad Bin Som, Dr Marjan Muhammad, Ust Luqmanul Hakim Hussain, En Wan Norhaziki Wan Abdul Halimlemen yang mencatalikan seperti itu Berikut.1 Spot forex yang dijalankan oleh individu melalui platform internet agak berbeza nilai konsep forex yang dijalankan di peringkat antar bank Dari satu sudut, ia dibuat berdasarkan spot forex dari segi harga lani value spot, dan dari segi penyelesaian ia tidak berlaku berdasarkan T 2 Malah penyelesaian tidak akan berlaku se Lagi pedagang tidak menutup posisi yang dibukanya. Namun, dari sudut yang lain, spot forex dilihat lebih mirip dengan forward forex, kerana buaya jual mata matawang broker, dia tidak akan dapat memiliki matawang yang dibelinya, pedagang akan menikmatinya setelah dia menjualnya semula Untuk broker pada waktu berikut Apa yang membezakan spot forex oleh individu dengan forward forex lah tingkat tukaran matawang masa depan adalah tetap iaitu harga yang dipersyaratkan pada tarikh transaksi, manakala kadar tukaran matawang di spot forex tidak tetap, naik turun harga pasaran matawang yang didagangkan .2 Kerajaan Malaysia tidak mengiktiraf sebarang urusniaga matawang asing yang dibuat melalui saluran-saluran yang tidak sah Malah, ada peruntukan perundangan yang jelas berhubung larangan tersebut, iaitu melalui Seksyen 3 1 dan Seksyen 4 1, 2 dan 3 Akta Kawalan Pertukaran Wang AKPW 1953 Mana - mana individu boleh sama ya b Erurus niaga matawang asing, kecuali setelah mendapat uang Pengertian Pertukaran Asing, iaitu Gabenor Bank Negara Malaysia.3 Berdasarkan beberapa isu syariah yang diketengahkan termasuk isu qard leverage, riba al-nasi ah bunga rollover, qabd, jual matawang yang tiada dalam pegangan qabd dan spekulasi Yang melibatkan perjudian, ternyata operasi spot forex secara online oleh individu tidak mengikut landasan syarak yang telah digariskan berhubung jualbeli matawang bay alSarf. Manakala satu kumpulan lagi datangnya dari Universiti Utara Malaysia yang dianggotai oleh Prof Madya Dr Asmadi Mohd Naim, Dr Hasniza Mohd Taib, Dr Muhammad Nasri Hussain Kertas mereka seperti berikut. Berdasarkan perbincangan di atas, perdagangan forex online tidak dibenarkan oleh Syarak kerana adanya perkara-perkara yang menyalahi Syarak iaitu. i Pembelian wang tunai dilakukan secara kredit adalah terang-terangan bertentangan dengan kontrak Sarf dan mengandungi Unsur riba. ii Sekiran Ya pembelian kredit itu ditakyifkan sebagai pemberi pinjaman oleh broker, perkara ini masih termasuk dalam aktiviti yang dilarang oleh Syarak kerana mengandungi unsur mendapat manfaat dari pinjaman, dan larangan mengumpulkan dan jual beli. ii Menjual matawang secara terselubung menangguhkan penyerahan dilarang oleh Syarak Syarat qabd Dalam majlis tidak wujud di dalam transaksi ini Keharusan kemasi penyerahan qabd tidak boleh diaplikasi dalam urusniaga ini kerana tidak termasuk di dalam konsep darurat untuk transaksi bonafide. iv Urusniaga broker secara online ini terdiri dari unsur bay al-najsy iaitu peniaga menawarkan harga bukan untuk memiliki matawang sebaliknya Untuk memberi faedah kepada penjual melalui kenaikan harga. v Urusniaga ini juga mengandungi ihtikar yang dilarang oleh Syarak. vi Urusniaga ini juga mengandungi unsur perjudian yang tergantung pada turun naik atau bentuk. Saya hanya berfungsi sebagai imbalan dalam majlis semalam. R kesemua kesimpulan yang dibuat oleh kedua-dua kumpulan sama dengan kesimpulan yang telah saya simpulkan sejak tahun 2008 yang lalu, dengan itu, saya menyeru kepada semua pedagang matawang yang tidak berpuas hati dan menolak pandangan yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuk berfikir kembali demi kebaikan Iman dan pendapatan masing-masing. Bagi mereka yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kemenangan tersebut, pembaca boleh download kertas kerja mereka yang belum meninggal nyalakan muzakarah untuk bacaan asas Sebarang pertanyaan bolehlah terus disampaikan kepada mereka. Zaharuddin Abd Rahman 1 Jun 2011.Saya bersyukur kerana Semalam telah diadakan satu muzakarah besar yang dihadiri oleh lebih 200 orang ilmuan Syariah, ulama, ahli ekonomi, bankir dan peguam Tiga kertas kerja dibentangkan Kertas kerja pula yang disediakan oleh individu sebaliknya dibuat secara bersambung Ini berarti kertas kerja yang wajar diberikan lebih kredit kerana adalah buah Fikiran dan Kajian secara kolektif yang sememangnya akan lebih kukuh berbanding kajian dan pandangan dari seorang individu. Saya hanya berfungsi sebagai imbalan dalam majlis semalam Secara keseluruhan hampir semua kesimpulan yang dibuat oleh kedua-dua kumpulan sama dengan kesimpulan yang telah saya simpulkan sejak tahun 2008 yang lalu, Dengan itu, saya menyeru kepada semua pedagang matawang yang tidak berpuas hati dan menolak pandangan yang mengharamkan pedagangan matawang ini untuk berfikir kembali demi kebaikan iman dan pendapatan masing-masing. Bagi mereka yang ingin mendapat kejelasan bagaimana kesimpulan tersebut tercapai, pembaca boleh download kertas kerja mereka Yang belum meninggal dunia untuk di bacaan asas Sebarang pertanyaan bolehlah terus disampaikan kepada mereka. Add this page to your favorite Social Bookmarking websites. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Forex Foreign Exchange ni adalah sistem jual Beli mata wan G asing yang mana kita sendiri tahu akan berubah dari semasa ke semasa mengikut pandangan ekonomi sesebuah negara. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram. Sebenarnya aku memang dah pasti pasti akan ada yang bertanya mengenai hukum dalam FOREX ni dan aku dah kaji benda-benda asing Sebelum aku menceburi dan ilmu pengetahuan tentang analisis dalam dunia forex ni Ini adalah susulan dari entri aku yang bertajuk testing forex kali pertama menggunakan akaun demo tempoh hari. Antara kajian yang aku lakukan adalah meng google hukum mengenai forex dalam islam dan aku dapati kebanyakkannya berkongsi pada isi Yang sama iaitu fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang dikeluarkan sekitar pertengahan tahun lalu. Hukum Forex Haram atau Halal. KOTA BHARU Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan set umat Islam haram mengamalkan sistem perniagaan arus wang asing Pengerusi Jawatankuasa itu, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin. Ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui p Ertukaran wang asing seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam. Hasil kajian Jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan yang membabitkan arus wang asing membabitkan spekulasi mata wang dan ini bercanggah dan bertentangan dengan hukum Islam. Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Wah bahawa umat Islam yang diharamkan untuk mengamalkan sistem perniagaan cara demikian, katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini hari ini. Abdul Shukor mengatakan, banyak hal yang meragukan mengenai perniagaan arus wang asing, olehitu umat Islam tidak perlu mencuburkan Diri, tambahan pula kegiatan itu membabitkan penggunaan internet di kalangan individu yang tidak untung rugi tidak menentu. Lain-lain jenis perniagaan arus wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari bank ke bank dibenarkan kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak Menentu , Katanya. Beliau mengatakan, keputusan lain yang turut terjerumus dalam mesyuarat itu lahapan umat Islam buat pelihara atau buat simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium yang dimiliki Bank Simpanan Nasional BSN. Katanya, keputusan itu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat Yang disampaikan oleh pihak pidana syariah Bank Negara pada muzakarah itu. Pada mulanya, kita meragui tentang kaedah pelaksaaan skim itu gan kita berpuas hati selepas sistem perniagaan skim itu ditukar konsep Islam iaitu Mudharabah, katanya BERNAMA. Penjelasan Ustaz Hj Zaharuddin Tentang FOREX. Kepada yang masih Kurang jelas, aku sangat sangat bisa tengok sendiri dan mendengar penjelasan dari yang berikut hukum FOREX dalam islam Dia adalah orang yang mahir dengan sistem forex yang dijalankan oleh bank-bank di seluruh Malaysia dan melabelkan sistem forex ini ada dua cara Jom saksikan. Lagi Review dari pakar ekonomi isla M Reviewer. Artikel mengenai fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan itu langsung tidak menceritakan tentang sistem forex yang sebenarnya seperti mana yang diterangkan oleh Ustaz Zahiruddin. Dalam artikel di atas, point yang pertama yang tidak untung rugi tidak menentu itu tidak boleh digunakan kerana dalam Perniagaan itu sendiri mana ada yang untung setiap masa dan semestinya untung rugi itu pasti ada titik yang kedua pula Lain-lain jenis perniagaan arus wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari bank ke bank yang dibenarkan Sedar atau tidak, perniagaan mata wang asing itu sebenarnya adalah Sama adalah dengan Forex foreign exchange yang dilakukan oleh trader Cuma perbezaannya cara mata wang itu ditukarkan Ia seolah-olah membenarkan apa yang baru sahaja diperkatakan salah. Aku sendiri sebenarnya tak berapa suka dengan informasi yang dikongsikan dalam media massa kat Malaysia ni sebab kebanyakkannya ditokok tambah Untuk kepentingan sendiri Dalam soal hukum. Point yang ketiga, yang tak boleh blah, anda digalakkan untuk melabur dalam Sijil Simpanan Premium SSP yang merupakan olahpesan orang ramai untuk menggunakan sistem itu dari pihak bank BSN Yang ini tiada kena mengena dengan hukum FOREX Sila abaikan. Aku Lebih gemar untuk mendapatkan penjelasan jika berkenaan dengan hukum islam nilai ustaz atau ahli ulama yang memiliki dua perkara. Yang pertama yg sangat arif dalam hukum hakam agama islam. Kedua beliau memiliki pengalaman dan sememangnya serba tahu tentang sesuatu perkara itu sebelum membuat danaian masuk hukum syarak. Bukanlah maksudnya aku memandang rendah dengan fatwa yang dikeluarkan oleh. Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan dan alangkah azab jika dilengkapi dengan fakta yang sebenar seperti mana yang diperkatakan oleh Ustaz Zahiruddin dalam video tersebut. Secara keseluruhannya, FOREX itu ada halal dan haramnya ikuti keadaan itu dan untuk pengetahuan Anda semua, kebiasaann Ya trader FOREX ini hanya mengamalkan trading mata wang dengan sendirinya analisa yang mantap sebelum melakukan trading dan ini dinamakan spot trading dan mata foward trading. Apa itu spot trading dan foward trading ni Jadi apa hukum FOREX yang sebenarnya Segalanya ada diceritakan dalam video selama 7 Minit lebih diatas Ayat paling aku suka. Jangan bagi fatwa yang umum, yang umum Contohnya hukum makan ayam Halal ke tak Mestilah halal Tapi kalau tak sembelih dengan cara islam Halal ke haram Sama sahaja dengan hukum FOREX ini. Buka akaun trading percuma dan dapatkan bonus. Majlis Fatwa Kebangsaan Hukum Pelaburan Forex. Suzardi Maulan 16 Februari 2012.Pelaburan forex yang dibuat oleh individu di platform online internet adalah haram. Keputusan ini telah dibuat oleh muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan. Ini kerana muzakarah wisata bahari mata uang asing valas oleh individu secara lani individual spot forex melalui Platfom elektronik mengandungi unsur-unsur seperti riba melalui pengenaan rollover interest, pensyaratan jual beli dalam pemberian hutang melalui leverage, qabd yang tidak jelas saat transaksi mata uang, penjualan mata wang yang tiada dalam pegangan dan spekulasi yang terkait perjudian. Tuan dapat membaca gemilang seperti berikut. Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaa N Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-98 yang bersidang pada 13-15 Februari 2012 telah membincangkan Hukum Perdagangan Pertukaran Matawang Asing oleh Individu Secara Lani Individual Spot Forex Melalui Platfom Elektronik Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut. Setelah mendengar taklimat dan jauh dari Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa Dalam Kewangan Islam ISRA dan juga keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah penuh bahawa mata uang asing oleh individu secara lani individual spot forex melalui platfom elektronik adalah barang ribawi iatu mata wang dan dari sudut fiqhiyyah Ia tersakluk di bawah hukum Bay al-Sarf yang perlu dipatuhi syarat-syarat umum jual beli dan syarat-syarat khusus untuk Bay al-Sarf seperti berikut. Syarat-syarat umum jual beli. Pihak yang berakad mestilah memiliki kelayakan melakukan Pengiriman Ahliyyah al-Ta Aqud. Harga belian maulah dengan jelas Oleh kedua-dua pihak yang berakad. Item belian yang maulah yang wujud dan dimiliki oleh pihak yang menjual dan bisa diserahkan kepada pembeli. Sighah akad yang maulah menunjukkan keredhaan kedua-dua pihak, tidak ada unsur penempohan dan sighah ijab dan qabul mestilah bersepadanan dan menepati Antara satu sama lain dari sudut ciri-ciri dan kadarnya. Syarat-syarat khusus Bay al-Sarf. Berlaku taqabbudh penyerahan antara kedua-dua hal yang terlibat dalam platform forex sebelum kedua-dua pihak yang sedang berjalan transaksi berpisah kelas majlis akad. Jual beli matawang Janganlah berlaku sebarang penangguhan dan. Akad jual beli al-sarf mesti bebas dari khiyar al-Syart. Selain memenuhi syarat-syarat tersebut, Muzakarah juga paksa operasi perdagangan mata mata wang asing forex bolehlah bebas dari sebarang unsur riba , Elemen al-Salaf wa al-Bay dengan harga jual beli, unsur perjudia N, gharar yang berlebihan dan kezaliman atau eksploitasi. Berdasarkan kajian terperinci yang telah dilakukan, Muzakarah menarik bahawa perdagangan mata mata wang asing oleh individu secara lani individual spot forex melalui platfom elektronik mengandungi unsur-unsur seperti riba melalui pengenaan rollover interest, pensyaratan jual beli Dalam pemberian hutang melalui leverage, qabd yang tidak jelas saat transaksi mata uang, penjualan mata wang yang tiada dalam pegangan dan spekulasi yang terkait perjudian Selain itu ianya juga tidak sah dari sisi undang-undang Kerajaan Malaysia. Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa perdagangan mata mata Wang forex asing oleh individu secara lani spot spot forex melalui platfom elektronik yang ada pada masa ini adalah haram kerana ia bercanggah dengan kehendak syarak dan juga tidak sah dari sisi undang-undang negara Selaras dengan itu, umat islam adalah pelaku dalam perdagangan ma Ta wang seumpama ini. Muzakarah juga penuh bahawa keputusan yang diputuskan ini tidak terpakai ke atas urus niaga mata mata wang asing menerusi kaunter di pengurup wang berlesen dan urus niaga mata mata wang asing yang dimiliki oleh institusi-institusi kewangan yang dilesenkan di bawah undang-undang Malaysia. Laporan akhbar mengenai Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan. KOTA BHARU Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan semalam putah Islam haram mengamalkan sistem perniagaan arus wang asing. Pengerusi Jawatankuasanya, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, mengatakan ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui arus wang asing seperti itu tidak Menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam. Hasil kajian jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan arus wang asing membabitkan spekulasi mata wang dan ini bercanggah dan bertentangan dengan hukum Islam. Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan sembuh bahawa umat Islam diharamkan untuk mengamalkan sistem perniagaan cara demikian, katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini. Abdul Shukor mengatakan banyak hal yang meragukan mengenai perniagaan arus, oleh itu umat Islam tidak Perlu diceburkan diri, tambahan pula kegiatan itu membabit penggunaan internet di kalangan individu, yang tidak untung rugi tidak menentu. Lain-lain jenis perniagaan arus wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari bank ke bank dibenarkan, kerana ia tidak menawar spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu, katanya. Beliau mengatakan, keputusan lain yang membantu dalam mesyuarat itu adalah umat manusia Islam licik yang di sampaikan oleh pihak pan syariah Bank Negara pada muzakarah itu BERNAMA.

Comments